Generatie Z of Gen Z – geboren tussen midden jaren 90 en begin 2000 – is een unieke groep die is opgegroeid met technologie en sociale media. Dat maakt hun manier van communiceren en hun verwachtingen anders dan die van eerdere generaties. Hoe kun je hiermee omgaan op de werkvloer of bij het werven van personeel? Robert Douma heeft veel ervaring met Gen Z en geeft de training ‘Professioneel Opleiden’ bij de ANKO Academie. Hij deelt waardevolle tips!

  1. Laat je sollicitatieprocedure via jouw social media kanalen lopen zoals Instagram, YouTube, Snapchat of TikTok. Generatie Z is namelijk sneller via deze kanalen te bereiken.
  2. Hou je boodschap kort, krachtig en to the point. Gen Z moet binnen acht seconden geïnteresseerd zijn, anders haken ze af. Geef dus snel je verwachtingen aan, en laat zien dat je open minded bent. Ze geven de voorkeur aan korte video’s, omdat ze meer gebruikmaken van bijvoorbeeld YouTube en TikTok. Houd hier dus rekening mee bij het publiceren van een vacature, maar ook als het gaat om interne communicatie en trainingen.
  3. Gen Z houdt van snelheid. Dus wacht niet te lang met reageren. Je kunt dit het beste binnen twaalf uur doen.
  4. Laat via je social media kanalen zien en horen dat je duurzaam werkt (producten en diensten). Gen Z is namelijk veel meer bezig met duurzaamheid en de daarbij behorende vegan/biologische producten in bio based verpakkingen.
  5. Gen Z is actiegericht en wil blijven leren, dus zorg voor voldoende uitdaging! De vaktechniek, zeg maar de hard skills leren ze vaak snel in de praktijk en via social media kanalen. Maar ze zijn ook opzoek naar de soft skills zoals communicatieve vaardigheden, omgang met klanten en het starten van een gesprek.
  6. Gen Z houdt van zekerheid. Dus blijf niet te lang hangen in tijdelijke contracten. Als een medewerker laat zien dat hij of zij gemotiveerd is en een lerende houding laat zien, beloon dat dan met een vast contract.
  7. Ga vooraf in gesprek over de gewenste werktijden, verlof- en werkdagen. Zorg daarbij vooral voor bewegingsruimte en flexibiliteit van jouw kant. Gen Z wil een goede werk-privé balans en heeft ook privé een volle agenda. Ze willen zich daarom minder schikken naar de regels die jij doodnormaal vindt, zoals werken op zaterdag.

Meer weten over omgaan met deze doelgroep?

Volg dan de training Professioneel opleiden – live met trainer Robert Douma bij de ANKO Academie. Meer weten over deze training en de trainer? Lees hier meer.