Haarwerkspecialist_Astrid_Bouwmeester_anko

“Kwetsbare mensen kun je op gepaste afstand toch optimaal helpen”

Tijdens de lockdowns mochten haarwerkers klanten blijven ontvangen die om medische redenen een haarwerk (nodig) hebben. Uiteraard met inachtneming van een extra streng hygiëneprotocol. Astrid Bouwmeester van Kapsalon en Haarwerkboetiek Smit in Alphen aan den Rijn vertelt over haar ervaringen.

Het is voor iedereen vervelend als je niet naar de kapper mag, maar voor mensen die vanwege ziekte of medicatie – deels – kaal zijn, is dit helemaal frustrerend. Gelukkig konden zij tijdens de lockdowns wel terecht bij een haarwerksalon. Die van Astrid bijvoorbeeld. Maar durfden zij hier, vanwege hun kwetsbare gezondheid, wel naar binnen? “Sommige klanten waren inderdaad wat huiverig”, vertelt Astrid. “Heel begrijpelijk natuurlijk. Maar ons hygiëneprotocol is strikter dan het protocol voor reguliere kappers en we houden ons hier uiteraard goed aan. Zo gebruiken we onder meer speciale medische mondkapjes en handschoenen. Dit is vooral een extra bescherming voor mensen die chemotherapie ondergaan en uiteraard ter bescherming van onszelf.”

Minder klanten

De salon van Astrid telde tijdens de eerste lockdown meer klanten dan gedurende de tweede. “Ik denk dat veel mensen tijdens de tweede lockdown toch meer de ernst van de situatie inzagen. Waarschijnlijk vroegen veel klanten zich af of een bezoek aan een haarwerker wel echt nodig was. Maar ik begreep ook dat er vanuit het ziekenhuis soms werd geadviseerd een mutsje te dragen en even te wachten met een haarwerk. Of erover na te denken of een pruik wel echt nodig is. Ik vermoed dat er ook minder klanten kwamen omdat de ziekenhuizen de reguliere zorg moesten afschalen. Want ook dat heeft uiteraard gevolgen voor het aantal mensen dat behoefte heeft aan een haarwerk.”

Aanspreekpunt

Tijdens beide lockdowns had Astrid goed contact met de ANKO. “Ik kon altijd vragen stellen en het protocol was heel duidelijk. Door de ANKO Sectie Haarwerken was zelfs een filmpje gemaakt waarin getoond werd hoe je klanten op gepaste afstand, met een medisch mondkapje en handschoenen toch optimaal kan helpen, inclusief do’s en don’ts. Hier kon ik bij twijfel altijd op terugvallen, heel zinvol. Het is fijn om zo’n aanspreekpunt te hebben, voor duidelijkheid in onduidelijke tijden.”

Besmetting

Was ze zelf bang om klanten te besmetten? Astrid: “Het speelde weleens door mijn hoofd. Ik heb zelf corona gehad, waarschijnlijk ondanks alle maatregelen gekregen van een klant die in de kapsalon is geweest en zelf niet wist dat ze het had. Doordat zij snel belde, kon ik in quarantaine en iedere klant bellen die ik na haar had behandeld. Gelukkig is daarvan niemand besmet geraakt. Ik vind het zorgelijker dat ik om me heen en op Facebook zie dat kappers en hun klanten geen mondkapjes dragen. Een nieuwe lockdown zou een drama zijn. Niet alleen financieel, maar ook voor je gevoel. Toen ik niet in de kapsalon mocht werken, jeukten mijn handen om weer aan de slag te gaan. Ik kon niet wachten! Een mooie bevestiging dat ik echt van dit vak hou.”