In de Nederlandse kappersbranche worden regelmatig extensions, haarwerken en haarstukken gebruikt. Deze zijn gemaakt van synthetisch of echt haar. Helaas worden bij het vervaardigen van deze producten soms mensenrechten geschonden. Hoe zit dat precies en wat kun jij doen om jouw klanten een eerlijk product te bieden?

De ANKO heeft signalen gekregen vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat extensions, haarwerken en haarstukken die in Nederland worden verhandeld en gebruikt, afkomstig kunnen zijn uit fabrieken waar Oeigoeren onder dwang moeten werken. Oeigoeren zijn een moslimminderheid in de regio Xinjiang in China. Ze worden onderdrukt en gediscrimineerd door de Chinese regering. Meer dan één miljoen Oeigoeren zijn door China opgesloten in ‘heropvoedingskampen’ in Xinjiang. Dat producten die wij in Nederland gebruiken om onze klanten blij te maken, gelinkt zijn aan dwangarbeid, is natuurlijk niet in de haak.

Nieuwsuur maakte dit item over het leed van de Oeigoeren >

Verantwoordelijkheid nemen

Kappers en haarwerkspecialisten zijn de laatste schakel in de keten voordat zo’n haarproduct naar de consument gaat. Omdat we dus onderdeel zijn van de keten, kunnen we de verantwoordelijkheid op ons nemen om te onderzoeken of de extensions, haarwerken en haarstukken niet gemaakt zijn in fabrieken of in regio’s waar mensenrechten ernstig geschonden worden.

De kans is groot dat bedrijven binnenkort wettelijk verplicht worden om schending van mensenrechten te voorkomen bij de productie van goederen. Zo ver is het nu nog niet, maar de ANKO hoopt dat alle professionele kappers en haarwerkers zich hier nu al op voorbereiden door verantwoordelijkheid te nemen.

Wat kan je doen?

Hoe weet je waar het door jou gebruikte product vandaan komt? Dit kan je op diverse manieren achterhalen:

  • De meest eenvoudige manier is de labels te checken. In het label staat vermeld waar het product is gemaakt. Is het in China gemaakt, vraag dan aan je leverancier of er Oeigoeren betrokken zijn bij de productie.
  • Ook als er geen ‘Made in China’ op het label staat, is het toch van belang om aan de leverancier te vragen waar het product vandaan komt. Het label klopt namelijk niet altijd. Stel de leverancier ook dan de vraag waar het product vandaan komt en of ze kunnen garanderen dat mensenrechten niet geschonden worden bij het vervaardigen ervan.
  • Als de leverancier hier geen uitspraak over kan of wil doen, vraag dan of zij een alternatief kunnen bieden waarvan zij de herkomst wel kunnen garanderen.

Door deze vragen te stellen en kritisch te blijven naar de leveranciers, kunnen we met elkaar zorgen voor eerlijke extensions, haarwerken en haarstukken en eerlijke handel. Bovendien willen jouw klanten toch ook geen extensions dragen waarvan bij de vervaardiging mensenrechten zijn geschonden?