Isabelle Roffelsen (26) nam vorig jaar een salon in Haarlem over, Bobbie’s Kapsalon. Als jonge ondernemer geeft Isabelle nu op geheel eigen wijze leiding aan haar team van vijf medewerkers, waaronder de voormalige eigenaresse! “Kappers willen – óók op hun werk – de vrijheid hebben te ontdekken wie ze zijn. Die ruimte geef ik graag.” Zelf heeft ze die vrijheid ook nodig en werkt ze, behalve in haar salon, ook nog als dj.

Je nam een bestaande salon over. Hoe heb je dat aangepakt?

“Ik werkte al een paar jaar in de salon van Wilma toen zij te horen kreeg dat ze heel ziek was. Dat was enorm schrikken. Op dat moment – midden in de coronaperiode – was het voor mij onduidelijk wat ik met mijn carrière wilde gaan doen. Ik ben geen persoon die twintig jaar hetzelfde doet en volg geen standaard carrièrepad; naast het knippen werk ik ook als dj, maar ook dat werk lag toen stil. Het was voor mij tijd voor verandering én het ideale moment om de salon van Wilma over te nemen omdat zij haar salon wilde verkopen. Het was tweeledig – ik wilde haar helpen en tegelijkertijd vond ik het een toffe uitdaging een eigen zaak te beginnen. Financieel was het voor mij goed mogelijk; ik kon de zaak zonder geld te lenen overnemen. Toen ik de salon in 2020 startte, ben ik eerst begonnen met een grote verbouwing.”

Je bent een jonge leidinggevende en stuurt mensen aan die ouder zijn dan jij. Hoe doe je dat?

“Ik geef leiding aan vijf medewerkers, maar ik heb geen traditionele bazenpet op. Ik luister naar iedereen, waardoor medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen. Het is ‘key’ om eerlijk te blijven naar mezelf en naar mijn personeel. Soms zijn er dingen waar ik niet uitkom en die bespreek ik met mijn team. Dan vraag ik bijvoorbeeld hoe zij over iets denken. Dat gebeurt lang niet altijd in de kappersbranche. Ook al ben ik leidinggevende, ik ben ook gewoon wie ik ben. Wekelijks ga ik naar een coach die mij ondersteunt als ondernemer. Als je wil dat iemand iets van je aanneemt, moet je zeker in je schoenen staan. Bij mijn coach leer ik om op een gezonde manier ruimte in te nemen.”

Heb je steun aan de voormalige eigenaresse in het aansturen van mensen?

“Zeker! Zij heeft veel meer ervaring. Ik kan altijd bij haar terecht met vragen en bel haar dan ook regelmatig. Het mooie is, voor de rest van het team is zij ook heel belangrijk als vraagbaak én als mens; we zijn gek op haar. Zij leerde mij dat ik bij leerlingen best streng mag zijn: ‘Leuk dat je hier komt werken, maar er wordt wél iets van je verwacht’. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Wilma niet bij mij zou werken.”

Isabelle in gesprek met een klant in haar Haarlemse salon.

Waarin denk je dat jouw stijl van leidinggeven anders is dan die van anderen?

“Mijn team laat ik heel vrij. Iedereen krijgt de ruimte om zich te ontwikkelen tot de persoon die ze zijn. Ik doe niet aan bedrijfskleding; iedereen krijgt een vast budget om kleding te kopen die ze in de salon dragen, zodat hun eigen kleding niet vies wordt. Een van mijn medewerkers is gothic/punker en draagt dat uit. Helemaal prima. Klanten hebben een eerlijk beeld van hun kapper en kunnen een betere match zoeken. Een medewerker had aangegeven twee maanden naar Spanje te willen gaan. Bij de meeste salons kun je niet langer dan drie weken weg. Maar ik heb tegen haar gezegd: ‘Ga het doen!’ Het is, denk ik, belangrijk om medewerkers de ruimte te geven zodat ze erachter kunnen komen wat bij hen past. Dat is echt nodig, zeker in deze tijd. Leerlingen en kappers hebben andere behoeften dan tien jaar geleden. Ze willen – óók op hun werk – de vrijheid hebben te ontdekken wie ze zijn en hoe ze hun leven willen inrichten. Die ruimte geef ik graag. Voor mijn eigen leven geldt dat ook; ik wil kunnen doen waar ik zin in heb. Dat wil ik bieden – dat grote vrijlaten in wie je bent.”

Je werkt ook als dj. Hoe combineer je jouw salon met een dj-carrière?

“Nu is die combinatie pittig, maar dat wordt makkelijker omdat ik minder in de salon ga werken. In april verhuis ik naar Eindhoven om daar mijn dj-carrière verder uit te bouwen. Mijn team kan de salon goed draaiende houden en ik kom om de week twee vaste dagen naar de zaak. Ik houd een aantal vaste klanten en het wordt ook een vast (leer)moment om met alle medewerkers te praten en trainingen te geven. Mijn leven is nooit saai. De dingen die ik doe kunnen heel erg wisselen. Ik leef dan ook niet vanuit een angst of ‘oh, wat als’. Ik durf een bepaalde veiligheid makkelijk los te laten. Dat maakt mij gelukkig.”

Hoe ervaar je het leidinggeven en wat heb je tot nu toe geleerd?

“Personeel hebben is voor mij een groot leerproces. Leidinggeven is continu een spiegel voor je neus krijgen. Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om een lastige boodschap te brengen omdat ik de onderlinge sfeer goed wil houden. Mijn collega Myrthe kan dat juist heel goed, zij zegt het gewoon zoals het is. Ik vind dat lastiger. Straks ga ik minder in de salon werken en wordt Myrthe salonmanager en dus het aanspreekpunt op de werkvloer. We schrijven nu samen een plan waarin een duidelijke rolverdeling staat met uitleg welke taken bij wie horen. Op die manier kent iedereen zijn verantwoordelijkheid binnen het team. Het geeft mij rust dat Myrthe werkzaamheden oppakt waar ik minder sterk in ben. Dat loont aan alle kanten; daardoor kan ik me richten op waar ik wel goed in ben. En dat geldt ook voor Myrthe. Het is een goede samenwerking.”

Waarom heb je je als jonge ondernemer aangesloten bij de ANKO?

“Toen ik net begon als ondernemer, kwam Sandra van der Kolk, ondernemersadviseur van de ANKO, langs. Ik vond dat super, want ik kon zoveel aan haar vragen. Ik had geen verstand van ondernemen, maar als nieuw ANKO-lid kon ik met alle vragen terecht en handige documenten gratis downloaden. Dat is heel fijn en van grote toegevoegde waarde, want er komt zóveel op je af.”