Team_Leander_Aandeleiding_ANKO

Hoe kijkt Leanders team naar hem?

Het team van Leander bestaat uit bijna twintig kappers. Met drie van hen gaan we in gesprek over hun werkgever: wat vinden ze eigenlijk van hem? Even voorstellen: kapster Gerrike Brinkman (53 jaar) werkt vanaf haar zeventiende al voor de salon van Leo Grotenhuis – de vader van Leander – in Dieren. Ze hee  het bedrijf en de wensen van klanten de afgelopen 35 jaar zien veranderen. Elisa Wesselink (24 jaar) is als kapster al negen jaar verbonden aan de salon en is sinds vijf maanden bedrijfsleider. Yasmine Flierman (18 jaar) doet de kappersopleiding en werkt vier dagen per week als BBL’er in de salon om het vak te leren.


Leander over zijn team

“Ik ben apetrots op mijn team! Mijn stijl van leidinggeven is in de loop van de jaren wel veranderd. Ik probeer transparant en toegankelijk te zijn en daarbij duidelijk mijn doel en verwachtingen aan te geven maar vind het nog wel eens lastig om grenzen aan te geven.”


Apetrots

Op de avond van de uitreiking van de ANKO Ondernemers Award volgde het team van Leander thuis de livestream. “Eigenlijk wilden we met z’n allen wel meegaan, maar dat kon door corona helaas niet,” zegt Elisa. Ze vond de uitreiking heel spannend. “Ik had vertrouwen dat hij het zou worden, maar ik had ook de filmpjes van de andere talentvolle ondernemers gezien. Toen Leander de prijs won, sprongen de tranen in mijn ogen. Ik was z. trots op hem. Deze prijs is een kroon op zijn ondernemerschap.” Ook Gerrike leefde intens mee. “Ik heb geschreeuwd van blijdschap toen hij had gewonnen”, vertelt ze lachend. “Zo grappig om dat kleine mannetje van vroeger de beste ondernemende kapper van Nederland te zien worden.” Gaan ze het eigenlijk nog vieren? “Binnenkort gaan we gezellig met z’n allen uiteten”, aldus Yasmine.

Watergolven

Leo, de vader van Leander opende een kapsalon in Dieren waar Gerrike op haar zeventiende begon te werken. Ze herinnert zich dat Leander daar nog als klein peutertje rondliep. Inmiddels werkt ze al ruim 35 jaar voor het bedrijf en zag de kapsalon met zijn tijd meegaan. “Generaties veranderen”, legt ze uit. “In de tijd van Leo was het een klassieke zaak voor dames uit het hogere segment: de vrouwen van de dokter en notaris kwamen watergolven zetten. We hadden nog bakken met klantenkaarten, daarop schreef je welke wikkels je had gebruikt. Nu komt er een veel breder publiek en is het kappersvak heel anders geworden: er zijn meer trainingen om goed in je vak te blijven en de komst van social media heel veel veranderd.”

Toen Leander bij zijn vader ging stagelopen, was Gerrike bedrijfsleider. Waar zijn andere twee broers het werk in de salon als verplicht bijbaantje beschouwden, zag zij dat Leander zich oprecht interesseerde. “Hij werkte met heel veel plezier, was actief en wilde alles over het kappersvak weten. ‘Die kan het weleens gaan over nemen,’ heb ik toen gedacht.” Ze vindt het fantastisch om te zien hoe hij zijn bedrijf runt. “Dat Leander nu mijn baas is, vind ik geweldig. Toen Leander de zaak had overgenomen vroeg hij regelmatig aan mij hoe zijn vader bepaalde dingen deed. Hij is gegroeid in zijn ondernemerschap. Hij heeft ideeën, vaart zijn eigen koers en is kapitein op dit schip.”

Hecht team

We werken hier allemaal al jaren met elkaar samen en zijn een vast en vertrouwd team”, vertelt Elisa. “We weten ontzettend veel van elkaar en hebben onderling een sterke band. In het werk staan we voor elkaar klaar; bij drukte springen we altijd bij en zorgen samen dat we een fijne dag hebben.” Elisa volgde de training Motiverend Leidinggeven bij de ANKO Academie en solliciteerde – samen met één andere collega – op de intern vrijgekomen functie van bedrijfsleider. “Ik heb meerdere gesprekken met Leander gevoerd. Wij kunnen goed met elkaar sparren. Als ik iets vertel, ben ik vrij duidelijk en direct. Dat is voor Leander heel prettig, denk ik. Hij weet precies wat hij aan me hee  . Dat ik een van de jongsten ben, hindert niet. Ik werk net zo hard mee en voel me niet anders. Ik merk dat de meiden steeds vaker vragen voor me hebben en dat ik meer moet regelen. Leander en ik bespreken wekelijks wat goed en wat minder goed gaat en waar we aan kunnen werken.”

Ook Yasmine ervaart het als een hecht en betrokken team om in te werken. “Er heerst hier een familie sfeertje, d at is heel fijn. Op zaterdag drinken we vaak gezellig een wijntje na werktijd.” De lockdown was voor haar een lastige periode. “Ik zag mijn collega’s nauwelijks en deed niet meer zoveel voor school. Toen de salon weer openging, besefte ik dat ik heel gelukkig werd van deze werkplek. Mijn schoolwerk pakte ik weer op – ook dankzij de gesprekken met Leander waarin hij naar me luisterde en advies gaf – want ik wilde dit niet kwijt.”

Volgens Gerrike wordt er op de werkvloer veel gelachen en is alles bespreekbaar. “Leander is heel benaderbaar, en ook op privévlak delen we allemaal veel met elkaar. Hij is een open boek en gek met ons. De dag voor de tweede lockdown is iedereen – ondanks kinderen en andere verplichtingen – naar de salon gekomen om nog zoveel mogelijk klanten te knippen. Dat is, denk ik, tekenend voor hoe fijn het team is. Dat hee  Leander gecreëerd; door te geven en te nemen en honderd procent vertrouwen in ons te hebben.”

Communiceren

Ook Elisa vindt Leander toegankelijk. “Hij voelt voor ons niet per se als een baas, meer gewoon als een collega, en ik denk dat hij dat ook wil. Hij overlegt veel, maar als ik linksaf wil en hij rechtsaf, dan gaan we toch rechtsaf. Hij hakt de knopen door. In zijn ondernemerschap is hij doelgericht en ambitieus: hij streft continu naar verbetering en optimalisering van zijn bedrijf.” De ruimte voor feedback noemt Gerrike ook. “Veel gaat in samenspraak. Leander weet precies hoe hij het wil hebben en kan dat duidelijk verwoorden. Hij legt nieuwe plannen altijd aan ons voor en luistert naar onze idee.n. Leander is een van ons.” Is er weleens gekibbel? “Echt ruzie heb ik hier nog nooit meegemaakt. Maar als er onenigheid is, wordt dat besproken en is het klaar en uit de lucht”, vertelt Gerrike.

Volgens Yasmine kan Leander ook weleens strikt zijn. “Als we een paar minuten voordat de deur opengaat nog achter staan, dan moeten we gauw naar voren van hem”, legt ze uit. Echt streng vindt ze dat niet. Ze waardeert het dat hij niet dwingend communiceert. “Hij zegt nooit, ‘je deed dit fout’ als ik aan het knippen ben, of ‘je moet dit en dat’. Hij vraagt dan: ‘zou je even hiernaar kunnen kijken?’ En als ik aan het knippen ben, geen hij opbouwende kritiek: ‘je deed dit en dat, ik zou dat zo doen.’ Die manier van praten, vind ik heel prettig.”

Toekomst

Hoe zien deze vrouwen eigenlijk hun toekomst in de salon? “Ik zie Leander als een voorbeeld”, zegt Yasmine. “Later wil ik ook voor mezelf beginnen. Maar eerst wil ik hier vooral nog veel leren en mijn opleiding afmaken.” Gerrike vertelt dat ze dagelijks nog volgeboekt staat en een grote klantenkring heeft. “Daar ben ik heel blij mee. Ook de jonge jongens willen door mij geknipt worden, en die variatie aan jong en oud inmijn stoel vind ik zo leuk. Ik hoop hier nog een poosje rond te hobbelen.” Elisa denkt zich haar leidinggevende rol steeds meer eigen te kunnen maken. “Het gaat goed, maar er is nog genoeg te leren. Dit is een ideale werkplek om mezelf hier verder te ontwikkelen.”