Stappenplan_succesvolle_inhakers_ANKOInhakers vallen op! Doordat ze actueel zijn, grappig zijn en soms uit onverwachte hoek komen, zorgen ze voor interactie (een klik, like of reactie). Voor de duidelijkheid; we bedoelen dus niet de standaard Moederdagskorting of Valentijnsactie. Ook leuk en effectief, maar iets minder opvallend. Met dit artikel helpen we je stapsgewijs om méér uit inhaakmomenten te halen.

Stap 1: Laat je inspireren

Je start met het verzamelen van belangrijke momenten waarvan jij denkt: daar kan ik iets mee. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken, want in de volgende stap maken we een selectie. Voor het verzamelen van deze inhaakmomenten kan je een inhaakkalender gebruiken. Dit is een kalender met per maand een overzicht van feestdagen, ‘dagen van’ (de vriendschap, bij voorbeeld) en andere speciale momenten.

Betrek je team. Organiseer een paar keer per jaar een koffiemoment en brainstorm met elkaar over inhaakmomenten en manieren waarop je daarop kan inspelen.

Volg ook andere merken op social media. Die hoeven niet kappersbranche-gerelateerd te zij n om voor inspiratie te zorgen. Merken als Albert Heijn, Heineken en HEMA weten voor elke actuele gebeurtenis wel leuke inhaakcontent te maken.

Speciaal voor leden heeft de ANKO stap 1 alvast gezet: Bekijk hier de ANKO Inhaakkalender vol inspiratie en tips!

Stap 2: Maak een keuze

Hopelijk heb je heel veel inhaakmomenten op papier gezet. Dan is het tij d om een keuze te maken. Verzin liever één leuke, goed bedachte inhaker dan meerdere flauwe, ‘net niet’ inhakers. Kies voor de inhaakmomenten die jouw creativiteit meteen op hol laten slaan en waar je direct al allerlei leuke idee.n omheen verzint. En zorg dat er een link met je salon valt te maken. Hebben jij of je klanten niets met wielrennen, verzin dan geen inhaker die inspeelt op de Tour de France. Maar heb jij een salon waar fanatiek elke sportwedstrijd wordt uitgezonden, dan is elke sportwedstrijd een aanleiding voor leuke content! Kortom: blijf bij de interesses van je klanten.

Jumbo, toen de kappers na een lange tijd weer open mochten

Stap 3: Maak een contentkalender

Niet te verwarren met een ‘inhaakkalender’, want een contentkalender gaat over meer dan alleen de inhakers die je bedacht hebt. Een contentkalender bevat voor één of meerdere maanden alle content die jij wilt delen. Zo zie je hoe je inhakers zich verhouden tot de rest van de berichten die je wil delen. De content is gekoppeld aan een datum, de collega die verantwoordelijk is voor het plaatsen en het kanaal waarvan je gebruikt gaat maken. Deel je de inhakers alleen op Instagram, of bij voorbeeld ook op Facebook of je website? Vergeet niet je collega’s op de hoogte te stellen. Want het is best ongemakkelijk, als een collega glazig staat te kijken als een klant over die leuke 1-aprilgrap begint.

Tip

Gemiddeld genomen is donderdag de beste dag om berichten op social media te delen; dan krijg je waarschijnlijk de meeste interactie (likes, reacties, deelacties).

Stap 4: Werk het uit

Als de contentkalender staat, is het tijd om je inhakers uit te werken in beeld en tekst. De belangrijkste tip: humor en creativiteit! (We schreven een artikel over het verwerken van humor in je marketing, scan de code om het artikel te lezen). Vind je dat zelf lastig? Vraag een collega om hulp of schakel een professionele ontwerper of marketingdeskundige in. Ook handig: er zijn diverse tools waarmee je leuke afbeeldingen – al dan niet in combinatie met tekst – kan maken. Google bij voorbeeld de namen ‘Canva’, ‘Visme’ en ‘RelayThat’.

Lees het artikel over hoe je humor verwerkt in je marketing.

Heineken, op Valentijnsdag

Stap 5: Plan de content in

Het fijne van inhakers is dat je ze meestal ruim van tevoren kan bedenken en dus kan uploaden en inplannen op een moment dat je geen klanten hebt. Als je berichten op Instagram wilt inplannen, dan kun je het beste de Facebook Creator Studio gebruiken. Hier kun je ook je Facebook-berichten inplannen. Facebookberichten inplannen kan daarnaast via Facebook zelf. Ook op Pinterest kan je posts inplannen, tot twee weken van tevoren. Daarnaast bestaan er (betaalde) tools waarin je content op verschillende kanalen vanuit één platform kan inplannen, zoals Hootsuite en Coosto.

Ga naar de Facebook Creator Studio.

Stap 6: Monitor en stel bij

Ook als de content is ingepland, is het belangrijk om ermee bezig te blij ven. Welke content slaat aan en welke grappen kan je beter niet meer maken? Deze learnings kan je meenemen naar de volgende maand. Reageer op reacties en blijf ‘aan’ staan. Gebeurt er iets waar jij nú op kan inspelen? Doe het! Een beroemdheid met een ludiek kapsel (‘Dat kunnen wij veel beter’), een storm die voor code rood zorgt (‘Wij brengen je haar weer in model’) of temperaturen die flink stijgen (‘Dit product beschermt je haar tegen de zon’); allemaal leuke aanleidingen voor inhakers. Nodig je collega’s uit om ook met leuke ideeën te komen. Samen verzin je meer dan alleen!

De Vaderdag-inhaker van HEMA. “Niet alleen z’n croissantje smeren, maar ook z’n bolletje!”

Inspiratie voor de komende maanden

19 augustus: Internationale dag van de fotografie

Win een spiegeltje als je een foto van je nieuwe coupe maakt en deze deelt op social media.

26 augustus: Roodharigendag

Al je roodharige klanten in het zonnetje.

28, 21 augustus of 4 september (afhankelijk van je regio): einde zomervakantie

Zelfverzekerd naar school? Kom langs!

Eigen inhaakmomenten

Een jubileum, 1.000 volgers, de verjaardag van een collega: allemaal gebeurtenissen waarop jij kan inhaken!

 

Dit is pas een voorproefje, want speciaal voor leden hebben we een complete inhaakkalender gemaakt. Bekijk ‘m voor nog meer inspiratie!