Nederland kent honderden branche- en belangenverenigingen. Allemaal doen ze hun best om de aandacht van politiek Den Haag op zich te vestigen. Sommige verenigingen hebben een enorme achterban, vertegenwoordigen een gigantische omzet en hebben de beschikking over een grote kantoororganisatie. Ik ken er een die ongeveer net zoveel leden heeft als de ANKO, maar een omzet vertegenwoordigt van € 96 miljard per jaar en hun kantoororganisatie telt 120 medewerkers. Ter vergelijking: de kappersbranche zet jaarlijks € 2 miljard om en de ANKO telt 19 medewerkers.

“Waar wil je met dit verhaal naartoe, Maurice?” Nou, ik ben er ontzettend trots op dat de ANKO en de kappersbranche dit najaar ongelooflijk zichtbaar waren in aanloop naar de verkiezingen! En dat we als relatief kleine club zóveel aandacht hebben gekregen van politici en pers. Dat hebben we niet alleen te danken aan de tijd en energie die we daar als organisatie insteken. Het is vooral dankzij al die kappers in Nederland die heel hard werken, goed zijn in hun vak en daarmee een prachtige reputatie hebben opgebouwd in het land én in politiek Den Haag!

En laat ik dan hier even de gelegenheid nemen om al die betrokken ANKO-leden te bedanken, die zich de afgelopen maanden extra hebben ingezet namens de ANKO. Iedereen die met ons meedacht, in gesprek ging met politici, hen ook verwelkomden in hun salon, kappers die pers te woord stonden en natuurlijk alle ANKO-leden die meededen in het verkiezingspanel: DANK JULLIE WEL!!!