Ondernemers_award_anko

Op 12 september zullen we eindelijk weten wie zich een jaar lang ANKO Ondernemer van het Jaar mag noemen. Tijdens het Coiffure Awardgala zal de ANKO Ondernemersaward uitgereikt worden aan een van de genomineerden. Komende zomer kunnen ANKO-leden stemmen op hun favoriet.

De ANKO Ondernemersaward gaat dit jaar naar een van de drie genomineerde kappers: Nero de Boer, Leander Grotenhuis of Ferry Loeve. Zij werden door de awardcommissie geselecteerd omdat zij uitblinken in innovatie, onderscheidend vermogen, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en/of creativiteit. De genomineerden vertellen in ANKO Kapperszaken wat zij doen op het gebied van die vijf pijlers. Dit keer: creativiteit en onderscheidend vermogen.

Ferry

“’Jij bent altijd zo creatief’, zeggen mensen om mij heen. Zelf zie ik dat niet zo; het is gewoon de manier waarop ik dingen zie. Ik kijk om me heen en kom op ideeën voor de inrichting van mijn salon, socialmediaberichten of haarkleuringen. Heb ik een dag dat de creativiteit helemaal ‘aan’ is? Dan schuif ik alles aan de kant en werk ik ideeën uit. Is de creativiteit er niet? Dan doe ik de administratie. Of ik loop even weg en ga mediteren of een stukje wandelen, dan wil ‘ie nog weleens terugkomen. Creativiteit is krachtiger als je ideeën ook durft uit te werken. Als ik iets bedenk, ga ik ermee aan de slag. Werkt het? Dan pak ik door. Werkt het niet? Dan beslis ik snel en stop ik ermee. Met onze beautybehandelingen stopten we bijvoorbeeld. Het was leuk, maar paste niet genoeg bij ons. Wij zijn experts in haarkleuringen, niet in wenkbrauwen en nagels. Instagram pakt daarentegen wel heel goed uit. Ik begon zelf met het doorplaatsen van Pinterest-posts op Instagram. Toen dat aansloeg, vroeg ik ook mijn medewerkers om foto’s te maken voor social media. Ik kreeg nog weleens te horen dat ze daar geen tijd voor hadden, maar daar vind ik het te belangrijk voor. Nu zien collega’s dat het bij ons hoort en dat het een taak is van iedereen. Daardoor hebben we veel socialmediamateriaal dat vanuit alle hoeken van de salon komt. Om al dat materiaal in goede banen te leiden, hebben we een Social Media Manager in dienst. Handig, want zo kunnen wij ons focussen op de zaken die in de salon belangrijk zijn. Samen met de Social Media Manager kunnen we deze nog beter van offline naar online vertalen.”

Ondernemers_award_Ferry_anko

Leander

“Vaktechnisch ben ik niet extreem creatief. Ik zie soms collega’s kleuren met elkaar combineren dat ik denk: weet je het zeker? Dat resulteert dan in de mooiste creaties; zij doen dat echt op gevoel en zien het eindresultaat al voor zich. Ik werk minder vanuit gevoel, maar juist vanuit de theorie en vanuit kennis. Als ondernemer ben ik des te creatiever. Klanten probeer ik altijd te verrassen met een ludieke actie of een onverwachts bedankje. Zo had ik tijdens de lockdown veel abonnementhouders (Leander werkt met abonnementen, red.) die hun abonnement bleven doorbetalen, terwijl wij hen geen behandelingen konden bieden. Speciaal voor hen heb ik een eigen biertje laten ontwikkelen: de Leanderthaler. Alle abonnementhouders krijgen er als dank eentje. En toen we nog dachten dat de Formule 1 naar Zandvoort zou komen, had ik het plan om een racesimulator in mijn salon te zetten. Klanten zouden tegen elkaar racen en een foto daarvan op social media delen. Degene met de beste tijd zou een prijs winnen. Om altijd leuk en verrassend uit de hoek te kunnen komen, heb ik wel mijn team nodig. Ik probeer het niet eens alleen te doen; ik doe het met iedereen. Een paar keer per jaar organiseer ik een lunch met een marketingprofessional en een aantal medewerkers. Ik schrijf op welke bijzondere dagen eraan zitten te komen – zoals Valentijnsdag – en wat ik in de maatschappij zie gebeuren. Aan de hand van die aantekeningen bedenken we de meest fantastische ideeën. De eerdergenoemde marketingprofessional – die tevens ook vormgever is – maakt vervolgens socialmediabeelden en websitebanners. Het meest creatief zijn wij als we als een team samenwerken.”

Ondernemers_award_Leander_anko

Nero

“Ben je niet creatief en ben je geen artiest? Dan ben je waarschijnlijk ook geen kapper. Wat mij écht onderscheidt van de rest, is die creativiteit in combinatie met mijn verbindend vermogen. Als kind al, wilde ik iemand aan het lachen maken die verdrietig was. Zo iemand – die de boel bij elkaar wil brengen en mensen zich prettig wil laten voelen – ben ik nog steeds. Ik weet niet of je ooit in Ermelo bent geweest? Het is er prachtig, maar het is er ook een beetje saai; er gebeurt niet zoveel. Het past bij mijn natuur om daar verandering in te willen brengen. Om andere ondernemers op te zoeken en samen met hen leuke dingen te organiseren. Hierbij is een netwerk ontzettend belangrijk, maar ook hier komt creativiteit om de hoek kijken. Daarmee krijg je veel sneller, meer voor elkaar. En de Dodge, waarmee ik – vóór corona – festivals afging; die wist ik op de kop te tikken doordat ik het voertuig bij iemand uit mijn netwerk had zien staan. Ik moest ‘m hebben, maar in eerste instantie had de eigenaar daar geen oren naar. Toen ik later nog eens vroeg of hij het zeker wist, ging hij overstag. Ik heb er een houten vloer in gelegd en er kastjes in gemonteerd; nu is het de eyecatcher van ieder festival. Iemand anders had een oude auto gezien. Ik zag een kans voor mijn salon.”

Ondernemers_award_Nero_anko