Barbara Gobius de Sart, Judith Verschoor en Dimitri Last van Hizi Hair met hun trofee voor beste leerbedrijf 2022

Zó kun je jong talent coachen

Het opleiden en begeleiden van leerlingen is best een klus. Hoe kun je dat eigenlijk goed aanpakken? Wat kun je doen om leerlingen misschien wel klaar te stomen tot nieuwe medewerkers in je salon? Algemeen franchisemanager en opleidingsmanager Barbara Gobius du Sart van Hizi Hair en bekende kapper en ondernemer Kimm Koffijberg delen hun visie en ervaring.

Barbara is nu ruim vier jaar opleidingsmanager van de franchiseketen en verantwoordelijk voor het aanbieden van een veelzijdig aanbod in de Hizi Hair Academy. “Mijn taak is dat te laten aansluiten bij de doorgroei- en opleidingsmogelijkheden voor studenten en medewerkers,” vertelt Barbara. “We proberen vooral mee te bewegen met leerlingen. Dat betekent dat we goed naar ze luisteren en onderzoeken – bijvoorbeeld door een enquête af te nemen – wat ze belangrijk vinden. Daar verbinden we vervolgens concrete acties aan.” Een aanpak die goed lijkt aan te slaan want het aflopen jaar is Hizi Hair uitgeroepen tot het beste leerbedrijf voor mbo-studenten in de sector Voedsel, Groen en Gastvrijheid (VGG).

Bij Koffijberg Hairdressers doen Kimm Koffijberg en haar man het zonder de resources van een grote keten, maar begeleiden ze ook al jarenlang leerlingen. Sommige ex-leerlingen werken nu als volwaardig medewerker in de salon. Hun kracht zit ‘m volgens Kimm in de stapsgewijze begeleiding. “Onze leerlingen worden niet in het diepe gegooid. Onze stagebegeleider kijkt hoe ver een leerling is en wat iemand aan kan. Het gaat bij ons in een rustig tempo en stap voor stap.”

Trainen

Bij Hizi Hair heeft elke salon minimaal één trainer die zich bezighoudt met het opleiden van leerlingen. “In de Hizi Hair Academy, werken twintig academy trainers, dit zijn trainers van de werkvloer die vanuit hun talent opgeleid worden om training te geven op het hoofdkantoor in Lijnden. Als je bij ons als trainer wil starten, beginnen we met het afnemen van een challenge day,” vertelt Barbara. “Dan toetsen we je vaktechniek en kleuren productkennis. Pas als iemand is geslaagd, mag hij/zij de trainersopleiding doen. Daarnaast hebben we een jaarlijkse update om het niveau van onze trainers goed op pijl te houden.”

Bij Koffijberg worden leerlingen getraind door een vaste medewerker. Kimm: “Zij begeleidt – samen met mij –onze leerlingen en junioren en richt zich daar met veel aandacht op. We werken met een trainingsschema en hebben daarnaast veel persoonlijk contact met onze leerlingen. We willen weten waar ze qua lesstof zijn op school, wat ze van ons nodig hebben en proberen ook de leerling daarin verantwoordelijkheid te laten nemen zodat ze uiteindelijk succesvol examen kunnen doen.” Voordat een leerling bij Koffijberg begint, gaat hij of zij eerst een halve dag proefdraaien in de salon. “Dan kunnen we zien of iemand hier kan aarden en wat ze wel of niet durven aan te pakken. Dat is niet alleen voor ons handig, maar ook voor de leerlingen een goede manier om te kijken of deze salon bij hem of haar past. Het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer.”

Elke week worden de leerlingen bij Koffijberg een avond extra getraind op wassen, productkennis en het drogen van het haar. “We vinden het belangrijk leerlingen stap voor stap mee te nemen en verwachten nog niet te veel van ze. Leerlingen kunnen, als het niet te druk is op de werkvloer, ook zelfstandig oefenen op een oefenhoofd met bijvoorbeeld een kleurtje opzetten.”

Leerlingen gedegen richting hun eindexamen begeleiden en klaarstomen voor de toekomst, ziet Barbara als belangrijke taak. “Het opleiden van medewerkers zit in het DNA van Hizi Hair. Die taak is nog uitdagender geworden omdat scholen steeds meer van elkaar verschillen. Hier hebben de leerlingen ook een eigen opleidingsplan, elke week een trainingsavond en ronden telkens een onderdeel af om vervolgens deze behandeling toe te passen in de salon. We geloven vooral dat het belangrijk is dat leerlingen met de juiste aanpak écht gemotiveerd raken om een goede haarstylist te worden. Vandaaruit kun je dan eventueel verder. We geloven vooral dat persoonlijke aandacht voor de studenten en het volgen van een uitgestippeld opleidingsplan, bijdraagt aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van al onze medewerkers.”

Ondernemerschap

Zowel Kimm als Barbara vinden het belangrijk om je als ondernemer actief bezig te houden met het opleiden van leerlingen. “Daar begint het allemaal mee,” zegt Kimm. “Iemand het vak leren, weten hoe te communiceren op de werkvloer en met klanten – die basis is zo belangrijk om mee te geven. Als ondernemer kijk je uiteraard ook wat goed is voor jouw bedrijf: je investeert in kappers voor de toekomst. Getalenteerde leerlingen krijgen extra trainingen als ze dat willen. Zo kunnen ze oefenen en vlieguren maken. Als iemand goed is, dan krijgt diegene zeker een kans om bij ons te komen werken. Maar ze moeten ook laten zien dat ze een investering in zichzelfwillen doen.”

Barbara herkent dat. “Bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling is altijd een zakelijk belang. Dat kan niet zonder elkaar. Het is mooi als iemand nadat de opleiding is afgerond bij je blijft werken. Wanneer iemand uit dienst gaat, hebben we toch bijgedragen aan iemands persoonlijke groei en dat is ook mooi en iemand blijft dan altijd ambassadeur van jouw bedrijf. Blijven opleiden en cursussen aanbieden die passen bij de huidige tijd en behoefte, is de beste investering die je als ondernemer kan doen in je bedrijf. Doordat medewerkers zich blijven ontwikkelen, groeit ook je salon, klantenbestand en omzet.”

Hoe zien ze de omgang met deze generatie; wat kenmerkt de tieners van nu? Barbara: “De leerlingen van nu willen van toegevoegde waarde zijn in het bedrijf waar zij werken, ze willen hun mening geven en meedenken in het bedrijfsbelang. Ze hebben vaak goed ideeën en we proberen daarin zoveel mogelijk mee te bewegen.”

Volgens Kimm is het belangrijk deze groep ruimte te geven om het vak op hun eigen manier in te vullen. “Met veel aandacht en coaching kun je veel bereiken met leerlingen. Maar niets is vanzelfsprekend. Ik merk dat hun werkplek niet het belangrijkste is, maar wanneer ze een platform krijgen en ze hun ruimte kunnen innemen dan gaan ze ervoor.”Investeren_in_kappers_toekomst_inspiratie_ANKO

Kimm Koffijberg