Het grote personeelstekort is voor heel veel bedrijven een probleem, ook in de kappersbranche. Hoog tijd dus om ons schitterende vak van haar beste en meest veelzijdige kant te laten zien met een spetterende campagne. Op initiatief van Martijn Abers, directeur van de Nederlandse Kappersakademie, heeft de ANKO de afgelopen maanden samen met een aantal leveranciers en grote kappersketens hard gewerkt aan een campagne die onlangs gelanceerd is. Saloneigenaar Felicity heeft een van de hoofdrollen te pakken!

De campagne draait om de persoonlijke en authentieke verhalen van zes hele verschillende, echte kappers. Vanuit hun trots vertellen zij over wat het kappersvak zo mooi maakt en welke impact zij hebben op het leven van mensen. Een van die mensen is krullenkapper Felicity. In augustus bezette een videocrew een dag lang haar salon ChiFame in Almere om haar verhaal vast te leggen.

Een eer om te doen

“Ik vond het vooraf superspannend!” vertelt Felicity “Het is een ding voor mij hoor, om voor zo’n camera te gaan staan. Maar de crew was heel leuk en relaxed en ik voelde me uiteindelijk wel op m’n gemak. Ik kijk er met een goed gevoel op terug en vond het een positieve ervaring.”

In de campagne komen hele verschillende kappers aan het woord. Denk bijvoorbeeld aan een kapper die veel shows en bladenwerk doet, een kapper-in-opleiding die nog op school zit en een haarwerkspecialist. Felicity vertelt daarover: “Ik vond het best een eer dat de ANKO mij vroeg om hieraan mee te werken. Ik vind het super dat ik als krullenkapper mag bijdragen om een divers beeld van onze branche neer te zetten. De aandacht voor black hair is nog steeds niet vanzelfsprekend, maar wel noodzakelijk.”

Impact op mensen

De campagne is bedoeld om Nederland te laten zien hoeveel voldoening kappers uit hun werk halen, hoe divers de mogelijkheden zijn en dat kappers echt impact hebben op mensen en de samenleving. Femke Vijn, coördinator communicatie bij de ANKO was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de campagne. “De campagne is gemaakt in samenwerking met Schwarzkopf Professional, Kinki Kappers, Team Kappers, BrainWash, Ami Kappers, Hizi Hair, L’Oréal Professional Products Division, Cosmo Hairstyling, Happy Hair Service, Bookies Kevin Murphy, Wella Company en dus de ANKO en de Kappersakademie. Zo’n samenwerking is niet vanzelfsprekend en kan ook best ingewikkeld zijn met al die belangen, maar het was heel mooi om te zien hoe snel we op een lijn zaten over het verhaal dat we wilden vertellen.”

Zowel Femke als Felicity hopen dat de campagne zal bijdragen aan het terugdringen van het personeelstekort in de kappersbranche en gaat zorgen voor een nóg beter imago van het kappersambacht in Nederland. Felicity: “Het zou top zijn als meer mensen kiezen voor dit vak. Als ik opnieuw moest kiezen, zou dat zó weer doen. Als je creatief en gemotiveerd bent, kun je er een prima boterham mee verdienen en er is meer mogelijk dan mensen misschien denken.”

Benieuwd hoe het er behind the scenes aan toe ging tijdens de opnames? Klik hier.