Hygieneprotocol_positieve_klantervaringen_anko

Sinds de coronamaatregelen hun intrede deden, is het werken in kapsalons veranderd. Hoe houd je je salon, ondanks de afstand, toch een beetje gezellig? En hoe ga je slim om met weinig ruimte? We vroegen het Guy Sarlemijn, specialist in interieurconcepten voor kapsalons.

Is je werk veranderd door corona?

“Zeker! We hebben ons flexibel moeten opstellen met betrekking tot leveringen en betalingen. Offertes blijven langer liggen en veel projecten zijn uitgesteld. Verder hebben we ontzettend veel problemen ondervonden in het managen van de voorraden. Niet alleen omdat fabrieken half bemand waren en zelfs tijden helemaal gesloten zijn geweest. Maar helaas ook door het grote tekort aan schepen en dus beschikbare containers. Veel van onze goederen komen namelijk uit Italië, China en Australië. Verschepingstarieven zijn enorm gestegen, waardoor we ook onze prijsstellingen moesten aanpassen. Hierdoor hebben we op sommige projectlocaties een tijdelijk interieur moeten plaatsen in afwachting van het definitieve. Ontzettend vervelend voor onze klanten en dit zorgde helaas ook bij ons voor extra kosten. Een andere verandering is dat we bezig zijn met een nieuwe productlijn die speciaal is ontworpen ter bevordering van de hygiëne.”

Hoe houd je rekening met het hygiëneprotocol en hoe ga jij hier creatief mee om?

“We houden nog meer rekening met routing en afstand. Daarnaast heb ik screens gelanceerd om tussen knipplekken te plaatsen. Ook was er aanvankelijk een groot tekort aan mondkapjes. Het was onvermijdelijk dat deze verplicht zouden worden, dus zijn we hier zelf mee aan de slag gegaan. Ik werk nauw samen met een atelier dat dit project wel zag zitten met ons. Niet alleen voor de kappers zelf, maar ook voor de klanten hebben we leuke prints uitgekozen. Zo ziet het er in de salon allemaal een stuk gezelliger uit.”

Heb je tips voor kappers om hun salons gezellig en aantrekkelijk te houden?

“Werk met leuke screens of gordijnen. Het protocol zorgt ook voor meer privacy en ruimte voor de klanten: dit kan tot een positieve ervaring leiden als je het goed aanpakt.”

Heb je slimme tips voor kappers met weinig ruimte in de salon?

“Allereerst natuurlijk ruimere openingstijden. Communiceer duidelijk naar je klanten en offer wachtruimtes op voor meer werkplaatsen. Vraag klanten mee te werken door precies op tijd te komen voor hun afspraak. Op mooie dagen kun je wellicht de tuin erbij betrekken om mensen bijvoorbeeld ‘in de kleur’ te laten wachten. Of schaf een verrijdbare kappersspiegel aan, om een extra ruimte te kunnen gebruiken.”

Wat is de impact van corona op de toekomst van jouw bedrijf en de kappersbranche?

“Ik denk dat zowel kappers als ikzelf anders naar het bedrijfsbeleid gaan kijken en misschien meer vangnetten gaan inbouwen. Ook denk ik dat de kapper in het algemeen meer gewaardeerd wordt dan ooit. Zelf zijn we enorm positief over de toekomst. Natuurlijk hebben we te maken met nieuwe onvoorspelbare hobbels door de coronapandemie, maar we hebben in de afgelopen dertig jaar wel meer crises overleefd. Dat verwacht ik nu weer.”