Kracht_van_kappers_anko

Al 130 jaar komen ondernemende kappers in Nederland samen om ervoor te zorgen dat hun gezamenlijke belangen behartigd worden en hun stem luid en duidelijk gehoord wordt in politiek Den Haag. Daarom hebben zij de ANKO opgericht. Met zo’n lange historie is er veel ervaring en een groot netwerk opgebouwd, maar zelden in de geschiedenis werd de gezamenlijke kracht van kappers zó op de proef gesteld als het afgelopen jaar. Maar when the going gets tough, the tough get going! In de juli-editie van vorig jaar gaven we je met een tijdlijn inzicht in de strijd van de ANKO. In dit nummer opnieuw een inkijkje in hoe de ANKO knokt voor kappers.

Gert-Jan Deben is manager belangenbehartiging bij de ANKO. Samen met voorzitter Maurice Crusio en directeur Wijnand van Unen mag hij gezien worden als een van de drie musketiers die namens de kappersbranche voortdurend de politiek en ambtenarij bestoken. Gert-Jan: “Je zegt het goed ‘namens de kappersbranche’, want de drie musketiers waren trouw aan één man – de koning – maar de ANKO strijdt in dienst van haar leden. De échte credits voor de successen die we met onze lobby bereiken, gaan naar al die ondernemende kappers in Nederland die lang geleden of pas recent besloten om lid te worden van de ANKO. Zonder hen geen ANKO en geen lobby voor kappersbelangen in Den Haag. Zonder hen geen ‘samen sterk’ en dus geen impact. Beslissingen van de politiek zouden dan écht alleen gebaseerd worden op de inzichten van politici zelf.”

Hij vervolgt: ”Daarnaast spelen ook onze partner-organisaties een belangrijke rol. Kappers staan sterker als ze zich verenigen en dat geldt ook voor brancheverenigingen. Al jaren werken we nauw samen met de branches in het winkelambacht en andere retail. De samenwerking met MKB-Nederland is daarbij heel waardevol. Ook in het afgelopen jaar waren zij belangrijke partners.”

Geloofwaardigheid en sympathie

Belangenbehartiging is in feite samen proberen te bereiken wat alleen nooit zou lukken. Het is de basis van de ANKO en vereist constante inspanning. “In de tijdlijnen bij dit artikel zie je de highlights, maar uiteraard beperkt de lobby zich niet tot die specifieke data. Een volledig overzicht zou onleesbaar worden. Het is echt een marathon, geen sprint.” licht Gert-Jan toe. “Onze lobbyaanpak is vooral gebaseerd op kennis en data. We profileren ons bij politici als een geloofwaardige bron van informatie, die met goed onderbouwde argumenten komt. Dat klinkt misschien wat saai, maar het complementeert de maatschappelijke sympathie die kappers zelf al verdiend hebben. Want natuurlijk speelt ook gevoel en emotie een rol, evenals een beetje geluk. Zo kwam afgelopen februari het verschijnen van het Duitse onderzoeksrapport over het lage besmettingscijfer in kapsalons ons ontzettend goed uit!”

In de voorhoede

Ondanks alle inspanningen wordt er toch soms gemopperd op de ANKO, vooral op social media. Gert-Jan reageert begripvol: “Het afgelopen jaar was natuurlijk verschrikkelijk voor veel kappers. De frustraties liepen hoog op en het helpt niet dat belangenbehartiging een ingewikkeld en daardoor soms moeilijk te doorzien proces is. ‘Bel gewoon Rutte even’ hoor ik weleens. Maar zo werkt het helaas niet. We hebben wel degelijk op hoog niveau contact met overbewindslieden en ambtenarij, maar de ANKO bepaalt het regeringsbeleid niet. Wel doen we er alles aan om het te beïnvloeden.”

De lockdowns toonden maar weer eens dat kappers van grote waarde zijn voor mensen. Uit onderzoek bleek begin dit jaar dat Nederlanders de kappersbranche als eerste weer open wilden. Gert-Jan beaamt dat: “Ik noemde het al, die maatschappelijke sympathie. Vrijwel iedereen heeft een kapper en de waardering voor onze vakmensen is gegroeid. Mensen – ook politici! – zijn zich nu meer bewust van de waarde van kappers. Niet alleen voor de maatschappij, maar ook voor hen persoonlijk. Dat komt mede doordat de ANKO dat steeds benadrukt heeft in de pers. Het is die grote waarde voor Nederland die er al tijdens de eerste lockdown voor zorgde dat de kappersbranche – en daarmee de ANKO – de voorhoede van de contactberoepen werd in de strijd om heropening. En nogmaals; het zijn de ANKO-leden die het mogelijk maken dat we die rol ook daadwerkelijk kunnen pakken.”

Nooit klaar

Hoe ziet Gert-Jan de toekomst? “Weet je, belangenbehartiging is nooit klaar. De ANKO is dus nooit klaar. Na de coronacrisis – of eigenlijk nu al – wachten er weer nieuwe uitdagingen. Als ANKO hebben we veel geleerd van de coronacrisis en zoals gezegd is de waardering voor kappers toegenomen. Dat maakt ons als collectief sterker en gaat ons helpen om ook toekomstige problemen het hoofd te bieden.”

De kracht van kappers in de pers

Journaliste Eva Schouten van NU.nl had in de afgelopen maanden regelmatig contact met de ANKO en schreef diverse goed gelezen artikelen over de kappersbranche. Wat maakt de kappers zo bijzonder? Eva: “De coronacrisis raakt veel sectoren, maar niet bij elke sector kunnen mensen zich evenveel voorstellen. Bij de kapper wél. De gesloten kappers werden een soort symbool van alles wat niet mocht. Vrijwel iedereen die haar heeft, gaat naar de kapper. Je merkt het als je niet gaat. Mensen met gekleurd haar krijgen uitgroei en de rest krijgt een coronakapsel. Het is ook niet voor niks dat dat woord is ontstaan! En iedereen – ook onze lezersgroep – wilde op een gegeven moment gewoon weten: wanneer kan ik weer?! We besteden bij NU.nl veel aandacht aan het gezondheidsaspect van de crisis, maar ook aan het economische. Ik heb gemerkt dat je met verhalen uit de aansprekende kappersbranche, de economische problemen van de crisis dicht naar de mensen toe brengt.”

Timeline

Klik op de timeline om ‘m in het groot te bekijken.