Creatief_met_dooie_punten_anko

De lockdowns brachten verdriet en geldzorgen, maar inspireerden ook tot prachtige initiatieven die zorgen voor een glimlach. De Gekke Haren Challenge bijvoorbeeld.

Wat kunnen we wél doen?’ was voor veel ondernemers de vraag. Kappersketen Hizi Hair kwam met een leuk idee: de Gekke Haren Challenge. De eerste week van februari konden alle basisschoolklassen hieraan meedoen. Kinderen én leraren mochten hun haar helemaal naar eigen wens stylen tot een toffe coupe. Van kleur en kuif tot glitters en een stoere hanenkam. Op basis van foto’s werd de winnaar bepaald. De winnende klas kreeg een online klassenfeest met meester Jesper – op social media razend populair vanwege zijn leuke en leerzame video’s – en voor elke leerling een cadeaupakket.

Positieve energie

“We vonden het best verdrietig dat zoveel kinderen thuis zaten, niet naar school konden en hun vriendjes niet of nauwelijks konden zien”, vertelt Josien Kox, marketing directeur bij Hizi Hair. “Omdat ook wij ‘met onze handen in het haar zaten’, was het tijd voor wat positieve energie! Zelf mochten we uiteraard niet knippen en stylen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een manier om toch te zorgen voor mooie kapsels én een glimlach. Via onze kanalen en die van meester Jesper hebben we het idee de wereld in gebracht. Dit werd onwijs goed ontvangen: ruim honderd klassen deden mee! Met de Gekke Haren Challenge gaven we een creatieve draai aan alle te lange pony’s, matjes, dooie punten en ‘stiekem-zelf-geknipte’ coupes. En creatieve creaties kwamen er! Het was voor ons een feest om al die blije gezichten te zien. Een mooi lichtpuntje in deze rare tijd en hopelijk een leuke inspiratiebron voor de branche.”

De actie zorgde voor binding binnen de klas

De winnende klas – groep vier van basisschool De Overplaats in Sassenheim – werd opgegeven door klassenouder Linda van der Horst. Ze hoorde via een andere moeder over het initiatief en was gelijk enthousiast: “Ik heb het gedeeld in de groepsapp van ouders en er kwamen direct leuke reacties binnen. Vrijwel alle kinderen uit de klas deden mee, en de twee juffen ook. Er werden onderling foto’s gedeeld om elkaar te inspireren. Dit zorgde voor veel plezier, maar ook voor binding binnen een klas terwijl iedereen thuis zat. Het was een fantastische actie op het juiste moment. Dat ‘onze’ klas heeft gewonnen, was de kers op de taart. De kinderen hebben het er nog steeds over.”