Ambitieuze_Abu_focust_groei_aandeleiding_ANKO

“Laat niets of niemand je stoppen!”

Gefeliciteerd! Begin juni opende je de deuren van jouw nieuwe salon. Waarom de keuze voor een nieuw pand?

“De afgelopen vijf jaar werkte ik in een kleinere salon in Schagen en startte met twee medewerkers. We kregen er nog twee medewerkers bij. Om dat passend te krijgen, plaatste ik twee extra spiegels en stoelen. Het was best knus, maar ook nogal proppen – onze klanten zaten heel dicht op elkaar in de wachtruimte. In de nieuwe salon is er meer ruimte, klanten kunnen rustig aan een drie meter lange tafel zitten. En in de toekomst zijn er mogelijkheden om verder te groeien.”

Je begon op je 18e als zzp’er en kreeg al snel medewerkers in dienst. Hoe kijk je daarop terug?

“In eerste instantie vond ik leidinggeven ongemakkelijk. Dan vroeg een medewerker: ‘Kan ik even roken?’ Dat ze mij om toestemming vroegen, daar schoot ik dan weleens van in de lach. Het wende wel gauw, iemand moet de leiding hebben anders wordt het een zooitje. Ik heb me nooit verheven gevoeld boven mijn medewerkers, daar heb ik een hekel aan, we zijn allemaal gelijkwaardig. Ik zeg altijd: ‘Je gaat me geen baas noemen hoor!’ Kappers zijn professionals die prima weten hoe ze hun werk kunnen doen. Ik ben er voor het bijsturen, de vragen en calamiteiten.”

Je wil met je salon verder groeien. Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?

“Er komt best veel bij het werkgeverschap kijken. Ik kan goed knippen en voor mijn mensen zorgen, maar boekhouden daar ben ik minder sterk in. Daarom heb ik een accountantskantoor in de arm genomen, zij nemen veel papierwerk uit handen. Zij ondersteunen mij ook met het opstellen van huisregels. Dat vond ik, met het oog op groei en de toekomst, nodig. Daar kan ik, in geval van nood, op terugvallen en medewerkers op aanspreken. Dat klinkt heel streng en ik wil helemaal geen stijve regels, maar het is wel fijn dat duidelijk is waar iedereen zich aan dient te houden.”

Welke diensten van de ANKO ondersteunen jou in het ondernemerschap?

Welke diensten van de ANKO ondersteunen jou in het ondernemerschap? “De ANKO is van grote waarde geweest bij de voorbereidingen voor het openen van de nieuwe salon en verdient echt álle shine! De modelcontracten die de ANKO beschikbaar stelt, de bereidheid om je te helpen met al je vragen – dat is geweldig. Ik heb veel gehad aan de adviezen van ANKO’s ondernemersadviseur Jos, met hem heb ik voor het eerst in mijn leven een kostprijsberekening gemaakt. Ik leef van dag tot dag en plan niet vooruit. Mijn medewerkers kon ik goed betalen, ik had zelf salaris en alles was geregeld, maar maakte geen winst. Door de kostprijsberekening heb ik nu actueel inzicht in mijn kosten. Dat inzicht heeft mij geholpen om een aantal financiële beslissingen te nemen. Ik leerde van Jos anders naar mijn financiën te kijken en kreeg meer houvast. Heel waardevol voor mijn ondernemerschap. Ik heb het gevoel dat ik bij moeilijkheden kan terugvallen op de expertise die er bij de ANKO is.”

Wat is het belangrijkste dat je als ondernemer hebt geleerd?

“Een paar jaar geleden gebeurde er in mijn ogen niet veel, de salon draaide goed en ik had een flinke klantenkring opgebouwd. Ik wilde gaan investeren en besloot een restaurant te beginnen. Dat betekende dat ik minder tijd in de salon doorbracht en met van alles en nog wat tegelijk bezig was. Mijn opa zag dit met lede ogen aan; hij moedigde mijn ambitie aan, maar vond dat ik mijn focus op de salon moest gaan richten. Zijn advies: doe waar je goed in bent en richt je daar volledig op. Zijn wijze woorden heb ik uiteindelijk ter harte genomen; ik kwam erachter dat ik een restaurant runnen niet leuk vond. De zaak heb ik overgedragen aan mijn broer en zus zodat ik mij enkel nog focuste op knippen en verder groeien als ondernemer. Groeien is soms spannend, financieel was ik er nog niet klaar? voor – ik vang nog steeds de klappen van corona op. Maar een vis in een klein aquarium blijft klein terwijl een vis in een groot aquarium kan meegroeien. Ik zie mezelf nu als een vis die in het diepe duikt en kan groeien.”

Hoe zou je jezelf omschrijven als leidinggevende?

“Ik geef iedereen vrijheid en eigen verantwoordelijkheid mee en luister naar iedereen. Mijn medewerkers betrek ik altijd bij veranderingen Ik vraag naar hun mening en houd daar rekening mee. Om een voorbeeld te geven: een donker plafond leek mij een goed idee in ons nieuwe pand, maar niemand wilde dat. Dan doe ik dat dus niet, want iedereen moet zich hier prettig voelen. Ik denk dat als medewerkers zich goed voelen en ze met plezier naar hun werk gaan, dat terug te zien is in productiviteit, resultaten en omzet. Ik communiceer op een open en respectvolle manier en help medewerkers in hun ontwikkeling. En andersom geldt ook; kritische punten hoor ik graag.”

Wat zijn jouw verdere ambities als mens en ondernemer?

“Naast het ondernemerschap ben ik ook bezig met theater en cabaret. Dat geeft mij zoveel energie! Tijdens de lockdown heb ik een snelcursus stand-up comedy gedaan. Ik meldde mij aan voor ‘Ik ga stuk’, een tv-programma voor startende cabaretiers. Van de driehonderd aanmeldingen zat ik bij de laatste tien! Daarna heb ik meegedaan aan het Amsterdamse Studenten Cabaretfestival en stond ik voor de halve finale en de finale twee keer op het podium van De Kleine Komedie in Amsterdam. Een droom die uitkwam. Ik schrijf mijn eigen teksten en kan het goed combineren met mijn werk. Soms treed ik in de avonduren op, hoewel dat nu op een laag pitje staat. Eerst wil ik deze nieuwe zaak goed van de grond krijgen.”

Wat is jouw ultieme tip voor ambitieuze ondernemers?

“Geloof in jezelf, bij alles wat je doet. Dat is zo belangrijk. Wees zo zelfverzekerd mogelijk en laat niets of niemand je doelen en dromen stoppen. In alles wat ik heb gedaan, heb ik ook veel te danken aan mijn vrouw en familie. Als je mensen om je heen hebt die je steunen en motiveren, dan ga je twee keer zo hard.”