7_tips_om_personeel_te_vinden_ANKOJe bent op zoek naar personeel, plaatst een vacature en krijgt welgeteld nul serieuze reacties. Een veelgehoord probleem in de kappersbranche. Daarom zijn steeds meer ondernemers op zoek naar creatieve manieren om in deze tijd van arbeidskrapte toch goed personeel te vinden. Want ja, hoe doe je dat? Wij laten ervaren recruiters Dagmar Ochse en Elen Yildirim aan het woord én delen een aantal gouden tips die jullie zelf op onze social kanalen achterlieten.

“In bijna elke branche is op dit moment een personeelstekort”, vertelt Dagmar Ochse, Teamlead Recruitment bij Yource. “Gelukkig zijn er genoeg creatieve manieren om wél geschikt personeel te vinden”, zegt Elen Yildirim, Werving en Selectie consulent bij Aeves Benefit. “Die delen we graag met je!”

Tip 1: Werk samen met scholen

“Als je een erkend leerbedrijf bent, dan komt jouw salon op de lijst van stage- en werkplekken op stagemarkt.nl”, zegt Dagmar. “Studenten komen zo vanzelf bij jouw salon terecht.” @IllianvanHilten laat op Facebook weten ook fan te zijn van studenten. Ze vertelt: “Het fijne van stagiaires is dat je ze nog kunt kneden. Laat ze veel dingen doen, niet alleen schoonmaken! Wij hebben ook een stagiaireprijs voor knippen, klanten vinden dat leuk. En bevalt de stagiair? Dan heb je gelijk een goede werknemer erbij.”

Tip 2: Wees creatief met social media

Elen: “Je gebruikt vast al Facebook en Instagram als je een vacature hebt openstaan, maar probeer die posts eens anders in te steken. Laat zien wat de cultuur binnen jouw salon is, maak mooie foto’s van je salon of laat medewerkers een grappige TikTok-video maken. Wat onderscheidt jouw salon van andere salons? De sfeer? De opleidingsmogelijkheden? Bepaalde diensten die je aanbiedt? Laat zien waarom jouw bedrijf zo leuk is. Bereik je organisch niet genoeg mensen? Adverteer dan, dat kan al voor een laag bedrag.” Heb je hier hulp bij nodig? Online marketingbureaus kunnen hierbij helpen.

 Tip 3: Kijk goed naar je arbeidsvoorwaarden

“Het arbeidsvoorwaardenplaatje blijft belangrijk”, vertelt Elen. “En dan bedoel ik vooral de secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe zit het met jullie werktijden? Zijn er opleidingsmogelijkheden? Hoeveel vakantiedagen bied je aan? En organiseer je teamuitjes? De basis qua arbeidsvoorwaarden staan in de cao voor de kappersbranche, maar je kunt werknemers ook belonen boven cao-niveau of andere zaken bieden die het werken bij jou extra aantrekkelijk maken.”

Tip 4: Bied een cursus of training aan

Dagmar: “Wat op dit moment inderdaad goed werkt, is nieuw personeel een cursus of training aanbieden. Denk aan een speciale kleurtraining, een cursus voor het knippen van black hair of krullend haar of speciale barbervaardigheden. Je werknemer leert zo niet alleen iets tofs, jij kunt klanten hierdoor ook meerwaarde bieden. Je denkt misschien dat personeel alleen maar een goed salaris wil, maar het zit hem op dit moment meer in ontwikkeling. (Jonge) werknemers willen vooral beter worden in hun vak. Dan komt dat mooie salaris vanzelf.”

Tip 5: Leid personeel zelf op

“Kwaliteit is erg lastig te vinden op dit moment”, zegt Instagramvolger @stevenkoenraad. “Daarom ben ik zelf iemand aan het opleiden.” Elen: “Als die mogelijkheid er is, is dat top. De tijd dat je uit een handvol opgeleide kappers kon kiezen, is voorbij. Investeer daarom in ruwe diamanten als je talent ontdekt en biedt hen de mogelijkheid zich bij jou te ontwikkelen.”

Tip 6: Bedenk een ‘member get member’-actie

“Dat betekent dat iemand die al bij jou werkt een bonus krijgt als hij of zij een nieuwe werknemer aandraagt”, legt Dagmar uit. “Met een bonus motiveer je je personeel om actief nieuwe collega’s te werven. En bedenk goed: niemand kan de baan beter verkopen dan degene die de baan al heeft.”

Tip 7: Gebruik je eigen netwerk

Dagmar: “Dat kan via social media maar bijvoorbeeld ook op een verjaardagsfeestje.” @JolindaWolters laat op Facebook weten: “Ik deed een oproep via Facebook en hier reageerde een oud-collega op.” Ook Instagramvolger @cynthia.villagehair.hierden heeft hier ervaring mee: “Dankzij de geweldige hulp van een ex-collega is er een nieuwe medewerker bij ons begonnen. Heel blij met haar komst in ons kleine team!”